تبلیغات
پایگاه اینترنتی پلاک گمشده - اعمال شب‌هاى قدر
 
بزرگ مرد تاریخ
 
موضوعات
Category
ابر برچسب ها
Tags

مقام معظم رهبری
 
دوستان
Friends
آرشیو
Archive
آمار سایت
stats
نظر سنجی
poll
  • طراحی این وبلاگ را در چه سطحی می بینید؟





  • تبلیغات
     

     

    شب قدر همان شبى است كه در تمام سال شبى به خوبى و فضیلت آن نمى‌رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه...

              

    در آن شب تقدیر امور سال مى‌شود و ملائكه و روح كه اعظم ملائكه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل مى‌شوند و به خدمت امام زمان(ع) مشرف مى‌شوند و آن‌چه براى هركس مقدّر شده است بر امام زمان(ع) عرضه مى‌كنند و شب نوزدهم اوّل شب‌هاى قدر است.

    اعمال شب‌هاى قدر بر دو نوع است؛ یكى آن‌كه در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آن‌كه مخصوص است به هر شبى.

    پس اعمال مشترك شب‌های قدر به این شرح است:

    اوّل

    غسل؛ علاّمه مجلسى فرموده كه غسل این شب‌ها را مقارن غروب آفتاب كردن بهتر است كه نماز شام را با غسل بخواند.

    دوّم

    دو ركعت نماز؛ در هر ركعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ بگوید

    در روایت نبوى(ص) است كه از جاى خود برنخیزد تا حقّ تعالى او را و پدر و مادرش را بیامرزد.

    سوّم

    باز كردن قرآن در مقابل خود و گفتن این جملات؛

    اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلِ

    خدایا از تو خواهم به حق كتاب فرستاده شده‌ات

    وَ ما فیهِ وَ فیهِ اسْمُكَ الاْكْبَرُ وَاَسْماَّؤُكَ الْحُسْنى

    و آن‌چه در آنست كه در آن است نام بزرگت و نام‌هاى نیكویت

    وَما یُخافُ وَ یُرْجى اَنْ تَجْعَلَنى مِنْ عُتَقاَّئِكَ مِنَ النّارِ

    و آن‌چه بدان‌ها ترس و امید شود كه قرارم دهى از زمره آزاد شدگانت از دوزخ

    "پس هر حاجت كه دارد بخواهد"

    چهارم

    قرآن كریم را برسر گذارده و می‌گوید؛

    اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ

    خدایا به حق این قرآن

    وَ بِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ

    و بحق آنكس كه او را بدان فرستادى

    وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ

    و بحق هر مؤمنى كه در این قرآن مدحش كرده‌اى

    وَ بِحَقِّكَ عَلَیْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ

    و بحقى كه تو بر ایشان دارى زیرا كسى نیست كه حق تو را بهتر از خودت بشناسد

    پس ده مرتبه بگوید؛

    «بِكَ یا اَللّهُ»

    بحق خودت اى خدا

    و ده مرتبه

    «بِمُحَمَّدٍ»

    بحق محمدصلى الله علیه و آله

    و ده مرتبه

    «بِعَلی»

    بحق على علیه السلام

    و ده مرتبه

    «بِفاطِمَةَ»

    بحق فاطمه سلام الله علیها

    و ده مرتبه

    «بِالْحَسَنِ»

    بحق حسن علیه السلام

    و ده مرتبه

    «بِالْحُسَیْنِ»

    بحق حسین علیه السلام

    و ده مرتبه

    «بِعَلِىّ بْنِ الْحُسَیْنِ»

    بحق على بن الحسین علیه السلام

    و ده مرتبه

    «بُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِی»

    بحق محمد بن على علیه السلام

    و ده مرتبه

    «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ»

    بحق جعفر بن محمد علیه السلام

    و ده مرتبه

    «بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ»

    بحق موسى بن جعفرعلیه السلام

    و ده مرتبه

    «بِعَلِىِّ بْنِ مُوسى»

    بحق على بن موسى علیه السلام

    و ده مرتبه

    «بِمُحَمَّدِبْنِ عَلِی»

    بحق محمد بن على علیه السلام

    و ده مرتبه

    «بِعَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ»

    بحق على بن محمدعلیه السلام

    و ده مرتبه

    «بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِی»

    بحق حسن بن على علیه السلام

    و ده مرتبه

    «بِالْحُجَّةِ»

    به حق حضرت حجت علیه السلام

    "پس هر حاجت كه دارى طلب كن"

    پنجم

    زیارت امام حسین علیه السلام؛ در خبر است كه چون شب قدر مى‌شود منادى از آسمان هفتم ندا مى‌كند از بُطنان عرش كه حقّ تعالى آمرزیده هر كه را كه به زیارت قبر حُسین علیه السلام آمده است.

    ششم

    بر پا داشتن احیا؛ همانا روایت شده هركه احیا كند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هرچند به عدد ستارگان آسمان و سنگینى كوه‌ها و وزن دریاها باشد.

    هفتم

    صد ركعت نماز بخواند كه فضیلت بسیار دارد و افضل آنست كه در هر ركعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند.

    هشتم

    بخواند: اَللّهُمَّ اِنّى اَمْسَیْتُ لَكَ عَبْداً داخِراً لا اَمْلِكُ لِنَفْسى نَفْعاً وَلا ضَرّاً

    خدایا من شام كردم در حالى كه بنده خوارى هستم كه مالك سود و زیانى براى خویشتن نیستم

    وَلا اَصْرِفُ عَنْها سُوَّءاً اَشْهَدُ بِذلِكَ عَلى نَفْسى

    و نتوانم از خویشتن پیش آمد ناگوارى را بازگردانم و این مطلبى است كه من آن را بر خویش گواهى دهم

    وَاَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتى وَقِلَّةِ حیلَتى فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ

    و به ناتوانى خود و بیچارگیم در برابرت اعتراف دارم، پس درود فرست بر محمد و آل محمد

    وَاَنْجِزْ لى ما وَعَدْتَنى وَجَمیعَ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فى هذِهِ اللَّیْلَةِ

    و وفا كن برایم بدانچه بر من و همه مؤ منین و مؤ منات وعده فرمودى از آمرزش در این شب

    وَاَتْمِمْ عَلَىَّ ما اتَیْتَنى فَاِنّى عَبْدُكَ الْمِسْكینُ الْمُسْتَكینُ الضَّعیفُ الْفَقیرُ الْمَهینُ

    و تمام كن بر من آنچه را به من دادى زیرا كه من بنده بینواى مستمند ناتوان تهیدست خوار توام

    اَللّهُمَّ لا تَجْعَلْنى ناسِیاً لِذِكْرِكَ فیما اَوْلَیْتَنى

    خدایا قرار مده مرا فراموشكار از یاد خویش در آنچه به من انعام فرمودى

    وَلا غافِلاً لاِِحْسانِكَ فیما اَعْطَیْتَنى وَلا ایِساً مِنْ اِجابَتِكَ وَاِنْ اَبْطَاَتْ عَنّى

    و نه غافل از احسانت در آنچه به من عطا كردى و قرارم مده ناامید از اجابت خویش و اگرچه دیرزمانى طول كشد

    فى سَرّاَّءَ اَوْ ضَرّاَّءَ اَوْ شِدَّةٍ اَوْ رَخاَّءٍ اَوْ عافِیَةٍ اَوْ بَلاَّءٍ اَوْ بُؤْسٍ اَوْ نَعْماَّءَ

    چه در خوشى و چه در سختى در دشوارى یا در آسایش در تندرستى یا گرفتارى در تنگدستى یا در نعمت

    اِنَّكَ سَمیعُ الدُّعاَّءِ

    براستى تو شنواى دعایى

    و این دعا را كفعمى از امام زین العابدین علیه السلام روایت كرده كه در این شب‌ها مى‌خوانده در حال قیام و قعود و ركوع و سجود و علاّمه

    مجلسى(ره) فرموده كه بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش و دعا از براى مطالب دنیا و آخرت خود و پدر و مادر و خویشان خود و برادران

    مؤمن زنده و مرده ایشان است و اَذكار و صلوات بر محمد و آل محمدعلیهم السلام آن‌چه مقدور شود و در بعضى از روایات وارد شده است كه دعاء جوشن كبیر را در این سه شب بخوانند.

    فقیر گوید كه دعاء جوشن در سابِق گذشت و روایت شده كه خدمت حضرت رسول(ص) عرض شد كه اگر من درك كنم شب قدر را چه از خداوند

    خود بخواهم فرمود «عافیت را»

    هم‌چنین اعمال مخصوص شب نوزدهم چند چیز است؛

    اوّل؛ صد مرتبه «اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّى وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ»

    دوّم؛ صد مرتبه «اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ»

    سوّم؛ بخواند دعاء یا ذَاالَّذى كانَ كه متن آن به این شرح است:

    یا ذَاالَّذى كانَ قَبْلَ كُلِّشَىْءٍ ثُمَّ خَلَقَ كُلَّشَىْءٍ

    اى كه بوده اى پیش از هر چیز و آفرید هر چیز را و

    ثُمَّ یَبْقى وَیَفْنى كُلُّشَىْءٍ یا ذَا الَّذى لَیْسَ كَمِثْلِهِ شَى ءٌ

    سپس تنها او باقى ماند و هر چه هست فانى شود

    وَیا ذَاالَّذى لَیْسَ فِى السَّماواتِ الْعُلى وَلا فِى الاْرَضینَ السُفْلى

    اى كه نیست مانندش چیزى، اى كه معبودى جز او در آسمانهاى بالا و نه در زمین‌هاى پائین

    وَلا فَوقَهُنَّ وَلا تَحْتَهُنَّ وَلا بَیْنَهُنَّ اِلهٌ یُعْبَدُ غَیْرُهُ

    و نه فوق آنها و نه زیر آنها و نه در مابین آنها نیست

    لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً لا یَقْوى عَلى اِحْصاَّئِهِ اِلاّ اَنْتَ

    خاص تو است ستایش آن ستایشى كه توانائى ندارد بر شماره اش كسى جز تو

    فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمِّدٍ صَلوةً لا یَقْوى عَلى اِحْصاَّئِها اِلاّ اَنْتَ

    درود فرست بر محمد و آل محمد درودى كه توانائى نداشته باشد بر شماره‌اش كسى جز تو

    چهارم

    بخواند: اَللّهُمَّ اْجْعَلْ فیما تَقْضى وَتُقَدِّرُ مِنَ الاْمْرِ الْمَحْتُومِ

    خدایا قرار ده در آنچه حكم كرده و مقدر فرموده اى از سرنوشت حتمى

    وَفیما تَفْرُقُ مِنَ الاْمْرِ الحَكیمِ فى لَیْلَةِ الْقَدْرِ

    و در آنچه جدا كنى از فرمان حكیمانه ات در شب قدر و

    وَفِى الْقَضاَّءِ الَّذى لا یُرَدُّ وَلا یُبَدَّلُ

    در آن قضا و قدرى كه برگشت و تغییر و تبدیلى ندارد

    اَنْ تَكْتُبَنى مِنْ حُجّاجِ بَیْتِكَ الْحَرامِ

    كه نام مرا در زمره حاجیان خانه محترمت (كعبه ) بنویسى

    الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ الْمَشْكُورِ سَعْیُهُمُ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمُ الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئاتُهُمْ

    آنان كه حج‌شان مقبول و سعی‌شان مورد تقدیر و گناهانشان آمرزیده و كردار بدشان بخشوده شده است

    وَاجْعَلْ فیما تَقْضى وَتُقَدِّرُ اَنْ تُطیلَ عُمْرى وَتُوَسِّعَ عَلَىَّ فى رِزْقى

    و قرار ده در آنچه مقدر فرموده‌اى كه عمر مرا طولانى كرده و روزیم را وسیع گردانى

    وَتَفْعَلَ بى كَذا وَكَذا

    و درباره‌ام چنین و چنان كنى

    و به جاى این كلمه حاجت خود را ذكر كند

    منبع: خبرگزاری ایسنا

    ::  پیوست شده به موضوع : اعمال شب‌هاى قدر
    توسط محمد یزدانی در چهارشنبه 18 مرداد 1391  ::  نظرات  ,